03/02/2012

Acuh!!! Alhamdulillah Syukur.

        *gambar dipetik dari http://www.helpwithsinusinfection.org/ *   
     

        Assalammualaikum, pepagi jumaat yang indah ini tetiba rasa nak menulis di blog. Mungkin anda nak tahu apa maksud saya menulis dan apa kene-mengena tajuk dengan tulisan saya yang akan saya tulis. Pertama sekali mungkin anda tahu kesihatan adalah penting, kerana kesihatan mempengaruhi cara atau gaya hidup kita. Jadi kesihatan merupakan satu perkara yang kita tak boleh nak beli di kedai mamak ke atau kedai runcit heh!!! bukan kita boleh cakap kat mamak tu, "mamak kesihatan satu! kuah dhal kasi banjir eh." kita kena mengamalkan gaya hidup yang sihat.

        Baiklah BERSIN, bersin merupakan keluarnya semi otonom yang terjadi dengan kuat dan pantas melalui hidung dan mulut, kelajuan bersin boleh mencapai sehingga 70 m/detik atau (250km/jam). Laju an an an? tapi itu teori dari sudut sains yang menceritakan tentang kejadian bersin. Jadi macam mana pulak kalau bersin yang berulang kali dan terjadi pada waktu pagi? penyakit ini di beri nama "SINUS". Baiklah pada saya sinus ini adalah satu penyakit di mana boleh di katakan SILENT KILLER. Kenapa saya kata seperti itu, dasyatnya sinus ini dia boleh merebak ke mata dan boleh sampai ke otak kita. Jadi sebab itu kita boleh lihat penghidap penyakit sinus, matanya akan berwarna kemerahan. Ini menunjukkan penyakit sinus akan membawa maut jika tidak dicegah. Penyakit sinus ini sememangnya ada pada setiap individu cuma kritikal atau pun tidak sahaja.

        Ubat sinus masih lagi belum dijumpa kerana bagi pakar, sinus ini hanya boleh dicegah dengan mengelakkan benda-benda yang boleh mengakibatkan sinus atau pun elakkan makan-makanan yang alergik. Pada saya apa yang penting adalah mengamalkan gaya hidup sihat, duduk ditempat yang bersih atau pun menjaga kebersihan, contohnya mandi mengikut jadual, tidur yang cukup, makan-makanan yang berkhasiat dan yang paling penting ingat ada satu je doktor kita di atas tu, rajinlah bersujud kepadanya hanya dia sahaja yang mampu memberikan segalanya dan hanya dialah segalanya.

       Dan dengan itu tamatlah topik ini. Jadi kalau anda mempunyai sinus yang agak teruk, cepat-cepatlah untuk pergi ke doktor supaya tidak menjadi teruk, ingat amalkan gaya hidup sihat, sebenarnya saya ni hah pepagi tadi bersin mungkin sebab tidur lambat, tu yang keluar tu topik ni, hahahaha. Baiklah Wasalam. And THIS IS MY VOICE.

6 comments:

  1. Thanks for sharing. Good info. dan baru je tau.

    ReplyDelete
  2. Saya alah kpd debu yg boleh membawa kpd asthma.. huhuhu... bahaye mmg bahaye.. tp mkn pon nk kena pantang jugek...wlawpong kn...

    ReplyDelete
  3. A very gud info to be shared with us.. kdg2 org pndg ringan hal yg agak d pndg remeh,..

    ReplyDelete
  4. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  5. errgghh , silap taip td ! hee ~ ;)

    thankyouu for sharing ! nice info , akim ! :)

    err , sy alah pd ayam n seafood except for ikan . klu makan benda tuu , mmg bersin teruk lahh n mata merahh gilaaa . pagi-pagi pun slalu bersin . huuu ~ :(

    ni semua ujian Tuhan . kita kena terima laa kan ? takboleh merungut-rungut . :)

    ReplyDelete