24/01/2012

Apa Yang Tahu?

         Salam, lama saya tak update blog, ni hah satu isu untuk anda. Kekadang orang selalu cakap mereka tahu tentang orang ini dan tahu tentang orang itu. Entahlah tak paham betul dengan situasi sekarang ni. bukan nak cakap apalah. Kalau tak tahu apa-apa jangan berani nak cakap pasal orang. Apa pun soalan ditujukan jangan cuba sesekali untuk MENGAIBKAN orang. Tetapi manusia selalu lupa akan tentang ini. dan selalu mengambil remeh tentang perkara tersebut. Cuba kita renungkan dan belajar sesuatu dari pada orang sekeliling dan jangan sewenang-wenangnya cuba bercakap tentang orang lain jika tak tahu pasal orang tersebut.

        Ada pula yang cakap, "aku kenallah perangai dia" *pui lah*. Kenal yang macam mana yang dimaksudkan itu? cuba renungkan apa yang kita kenal? bila rasa macam itu mulalah KEEGOAAN melanda. Mulalah kita merasakan yang diri kita ini LEBIH BAGUS DARI ORANG LAIN. Kenapa wujud eh orang-orang macam ni? saya sendiri pun tak paham dengan apa yang beraku. Rasa macam nak, humph entahlah. Mungkin itu sebahagian dari proses untuk memajukan diri kot, rasanyalah. Tapi kenapa manusia macam ni diberi akal eh? humph. Sebab terlampau tahulah orang selalu mengaibkan orang, dunia-dunia.

        Tetapi saya selalu berfikir. Apakah mungkin ini dugaan bila ada orang macam ni, atau proses menjatuhkan orang lain? humph. Walau macam mana pun sekali kita perlu memberi sokongan dan didikan kepada orang macam ni. Tetapi biarlah dengan cara atau saluran yang betul. Kalau kita balas kita kira samalah macam orang yang cakap. "aku tahulah". Tiada siapa yang lebih mengetahui melainkan Allah Taa'la. Wasalam.

8 comments:

  1. sje la tu nak wat dri tu hebat sbb knal smua retis or smeone yang pemes.. tp knyataanya.... nan hado.....dorang xtwu ssh snang org tp pura2 tahu..... hmm... bia je la org mcm 2 klu d layan pn x dpt ap.. :)

    ReplyDelete
  2. bukan untuk orang biasa je. untuk smeua senbenarnya. untuk semua orang. supaya berfikir.

    ReplyDelete
    Replies
    1. akhirnye...abg akim update jugak blog...dah lame kot tunggu..
      *rindu* heheheh
      urmmm btul larr..nape ramai manusia yg suke suke buat2 tau padahal...xtau.. huhhh

      Delete
  3. Baik berpura2 xtahu wpon kita byk tahu..dr xtahu pape n berlagak tahu.. wallahu'alam.. kita manusia biasa.. kdg2 kta tersalah pndg n tersalah ckp.. org pn salah sangka.. lebih baik berdiam diri.. bkn bermakna kta pura2 bodoh dan xtahu.. kerana rasanya lebih baik begitu.. just go with da flows...

    lalalala...

    ReplyDelete
    Replies
    1. yea..btul tu kak sally...stuju 100%

      Delete
  4. ya betul tu kak. SILENT IS GOLDEN.

    ReplyDelete
  5. Harga emas ngah turun neh.. xnk beli emas?? hahhahaha.. saje wat lawak hambar..

    ReplyDelete
  6. btol tu abg akim.. rse ny tu pun salah satu tanda nak kiamat. bukan raseny.. tp mmg tanda ny pun.. sebab org yg suka mengaibkan org ni dah ramai sangat.. hish~ geram..

    ReplyDelete